Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти

        1.     Загальні положення

1.1. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в   закладі дошкільної освіти «Пролісок» с. Лад.-Хутори Гайсинської міської ради розроблено відповідно до вимог  Закону України  «Про освіту» від 05.09.2017 №2145-VІІІ, Закону України «Про дошкільну освіту» від 06.09.2018, Базового компоненту дошкільної освіти , Статуту закладу.

1.2. Основні поняття, що застосовуються та їх визначення (згідно  із Законом України «Про дошкільну освіту»)

-  дошкільна освіта, яка відповідає нульовому рівню національної рамки кваліфікацій.

-  метою дошкільної освіти є забезпечення цілісного розвитку дитини, її фізичних, інтелектуальних і творчих здібностей шляхом виховання, навчання, соціалізації та формування необхідних життєвих навичок;

-  освітня діяльність - діяльність суб’єкта освітньої діяльності, спрямована на організацію, забезпечення та реалізацію освітнього процесу у формальній та/або неформальній освіті;

-  якість освіти - відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти;

-  якість освітньої діяльності - рівень організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством.

1.3.  Основними документами, які визначають критерії якості дошкільної  освіти, є Державний стандарт дошкільної освіти – Базовий компонент дошкільної освіти, освітня програма для дітей  від 2 до 7 років «Дитина», що розкриває зміст його реалізації в кожному віковому  періоді розвитку дошкільника, парціальні програми для реалізації змісту варіативної складової Базового компонента.

1.4. Систему забезпечення якості дошкільної освіти (систему внутрішнього забезпечення якості)   закладу дошкільної освіти «Пролісок» (далі – Систему) розроблено  згідно з принципами:

-  відповідності Базовому компоненту дошкільної освіти;

- системного підходу, який передбачає управління якістю на всіх стадіях освітнього процесу;

-  здійснення моніторингу якості дошкільної освіти;

- залучення всіх учасників освітнього діяльності до процесу забезпечення якості.

1.5.  Мета внутрішньої системи якості освіти закладу складається в об'єднанні й інтеграції організаційних, методичних,  кадрових зусиль і ресурсів  на  закладу дошкільної освіти з урахуванням різноманітних факторів та умов для досягнення високої якості освітнього процесу та його результатів, що відповідають кращим зразкам і відповідним стандартам.

1.6. Основні завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти передбачають розробку та дотримання в закладі вимог до визначення якісних результатів із наступних напрямків:

-  збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини;

- формування внутрішньої культури особистості в контексті рідної культури, мови, поваги до традицій і звичаїв народу, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля;

-  формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду;

- виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти, забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту.

1.7. Заклад дошкільної освіти працює у взаємодії з усіма зацікавленими суб’єктами, до яких відносяться:

-   здобувачі освіти та їх батьки;

-   колектив  закладу;

-   засновник –  Гайсинська міська рада;

-   відділ освіти Гайсинської міської ради;

-   громадськість.

1.8.  Критеріями ефективності внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:

- відповідність досягнень здобувачів освіти державним вимогам до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років, сумарного кінцевого показника набутих дитиною компетенцій перед її вступом до школи;

- відповідність узагальнених показників результату освітньої  роботи (сформованість певного виду компетенцій) змісту освітніх ліній, визначених інваріантною складовою Базового  компонента  дошкільної  освіти;

- ефективність реалізації варіативної складової змісту дошкільної освіти відповідно до індивідуальних інтересів і потреб дітей, запитів і побажань батьків, наявних умов розвитку дошкільників;

-   якісний склад та ефективність роботи педагогічних працівників;

-   показник наявності освітніх, методичних і матеріально-технічних ресурсів для забезпечення якісного освітнього процесу.

 

2. Характеристика чинної внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладі дошкільної освіти

      Основним  документом  оперативного  планування  в  закладі дошкільної освіти  є  річний  план  роботи,структура  якого  відповідає  внутрішній  системі  забезпечення  якості  освітньої  діяльності  та  якості освіти в закладі. Річний  план  роботи  є  динамічним  документом, протягом навчального року до нього можуть вноситись корективи. Щомісяця  проводиться  аналіз  виконання  річного  плану  роботи. Річному  плану  роботи  підпорядковані  інші  оперативні  плани  в  дошкільному закладі.

        В   закладі дошкільної освіти  здійснюється  самооцінювання  якості  освітньої  діяльності  на  основі  стратегії (політики)  і  процедур  забезпечення  якості  освіти. Самооцінювання  здійснюється  на  основі  розробленого  і  оприлюдненого  документу  «Система  внутрішнього  забезпечення  якості  освітньої  діяльності  та  якості  освіти». Самооцінювання  здійснюється  один  раз  на  рік.

До  процесу  самооцінювання  залучаються  учасники  освітнього  процесу. Визначення  рівня  освітньої  діяльності  за  вимогами  і  напрямами  освітньої  діяльності  здійснюється  у  відповідності  до  методики, розробленої  Державною  службою  якості  освіти.

     Зміст внутрішньої системи якості освіти закладу формується та реалізується за напрямами:

-          освітнє середовище закладу дошкільної освіти;

-          система оцінювання здобувачів освіти;

-          оцінювання педагогічної діяльності педагога;

-          управлінські процеси закладу дошкільної освіти.

 

Напрям 1. Освітнє середовище  закладу  дошкільної освіти

 

  Освітнє середовище  закладу дошкільної освіти сприяє забезпеченню ефективного формування у дітей необхідних компетенцій, навичок самостійної та спільної діяльності, активної взаємодії у соціумі, задля реалізації власних можливостей. Сучасне освітнє середовище  - комплекс психолого- педагогічних, матеріально-технічних, санітарно-гігієнічних, естетичних умов, що забезпечують організацію комфортної життєдіяльності дитини. Освітній простір садка є сукупністю локальних освітніх середовищ, які перебувають у взаємодії одне з одним.

 

Вимога 1. Забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці.

-  Приміщення і територія   закладу є безпечними та комфортними для навчання та праці.

- Заклад дошкільної освіти забезпечений навчальним приміщенням з відповідним обладнанням, що необхідне для реалізації освітньої програми.

- Здобувачі освіти та працівники дошкільного закладу освіти обізнані з вимогами охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правилами поведінки в умовах надзвичайних ситуацій і дотримуються їх.

- Працівники обізнані з правилами поведінки в разі нещасного випадку зі здобувачами освіти та працівниками закладу освіти чи раптового погіршення їх стану здоров’я і вживають необхідних заходів у таких ситуаціях.

-  У  закладі дошкільної освіти створені умови для харчування здобувачів освіти.

-  У дошкільному  закладі створені умови для безпечного використання мережі Інтернет, в учасників освітнього процесу формуються навички безпечної поведінки в Інтернеті.

- В  закладі  освіти застосовуються підходи для адаптації та інтеграції здобувачів освіти до освітнього процесу, професійної адаптації працівників.

Вимога 2. Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації.

-  Заклад дошкільної освіти планує та реалізує діяльність щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу в закладі.

- Правила поведінки учасників освітнього процесу в дошкільному закладі забезпечують дотримання етичних норм, повагу до гідності, прав і свобод людини.

-  Керівник  дошкільного закладу, працівники протидіють булінгу (цькуванню), іншому насильству, дотримуються порядку реагування на їх прояви.

Вимога 3. Формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору.

-  Приміщення та територія   закладу дошкільної освіти облаштовуються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.

-  Дошкільний заклад взаємодіє з батьками дітей із особливими освітніми потребами, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру, залучає їх до необхідної підтримки дітей під час здобуття освіти.

-  Освітнє середовище мотивує здобувачів освіти до оволодіння ключовими компетентностями та наскрізними уміннями, ведення здорового способу життя.

-  У закладі створено простір інформаційної взаємодії та соціально-культурної комунікації учасників освітнього процесу (методичний куточок).

 
Напрям 2. Система оцінювання здобувачів дошкільної освіти.

 

Вимога 1. Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх навчальних досягнень:

-   здобувачі освіти отримують від вихователя інформацію про критерії, правила та процедури оцінювання навчальних досягнень;

-   система оцінювання в   закладі  дошкільної освіти сприяє реалізації компетентнісного підходу до навчання;

-   здобувачі освіти вважають оцінювання результатів навчання справедливим і об’єктивним.

Вимога 2. Застосування внутрішнього моніторингу, що передбачає систематичне відстеження та коригування результатів навчання кожного здобувача освіти:

-  у  закладі здійснюється аналіз результатів навчання здобувачів освіти.

Вимога 3. Спрямованість системи оцінювання на формування уздобувачів освіти відповідальності за результати свого навчання, здатності до само оцінювання:

- заклад дошкільної освіти  сприяє формуванню у здобувачів освіти відповідального ставлення до результатів навчання.

- дошкільний заклад забезпечує самооцінювання та взаємооцінювання здобувачів освіти.


Напрям 3. Оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників.

 

Вимога 1. Ефективність планування педагогом своєї діяльності, використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти:

-   вихователь планує свою діяльність, аналізує її результативність;

-  педагог застосовує  освітні технології, спрямовані на формування ключових компетентностей і наскрізних умінь здобувачів освіти;

- педагогічний  працівник  бере  участь у формуванні та реалізації індивідуальних освітніх траєкторій для здобувачів освіти (за потреби);

- педагогічні працівники створюють та/або використовують освітні ресурси (електронні презентації, відеоматеріали, методичні розробки, веб-сайти, блоги тощо);

-   вихователь сприяє  формуванню суспільних цінностей у здобувачів освіти у процесі їх навчання, виховання та розвитку;

- вихователь використовуює інформаційно-комунікаційні технології в освітньому процесі.

Вимога 2. Постійне підвищення професійного рівня і педагогічної майстерності педагогічних працівників:

- педагогічні працівники сприяють формуванню, забезпечують власний професійний розвиток і підвищення кваліфікації, у тому числі щодо методик роботи з дітьми з особливими освітніми потребами;

-  педагогічні працівники здійснюють інноваційну освітню діяльність, беруть участь у освітніх проектах, залучаються до роботи як освітні експерти.

Вимога 3.  Налагодження співпраці зі здобувачами освіти, їх батьками, працівниками  закладу дошкільної освіти:

-  педагогічні працівники діють на засадах педагогіки партнерства;

- педагогічні працівники співпрацюють з батьками здобувачів освіти з питань організації освітнього процесу, забезпечують постійний зворотній зв’язок.

Вимога 4. Організація педагогічної діяльності та навчання здобувачів освіти на засадах академічної доброчесності;

-  педагогічні працівники під час провадження педагогічної, творчої діяльності дотримуються академічної доброчесності;

-  педагогічні працівники сприяють дотриманню академічної доброчесності здобувачами освіти.


Напрям 4. Управлінські процеси закладу дошкільної освіти.

Вимога 1. Наявність стратегії розвитку та системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей і завдань:

-  у  закладі дошкільної освіти затверджено стратегію його розвитку, спрямовану на підвищення якості освітньої діяльності;

- у дошкільному закладі річне планування та відстеження його результативності здійснюються відповідно до стратегії його розвитку та з урахуванням освітньої програми;

-  у закладі дошкільної  освіти здійснюється самооцінювання якості освітньої діяльності на основі стратегії (політики) і процедур забезпечення якості освіти;

-   керівник   закладу планує та здійснює заходи щодо утримання у належному стані будівель, приміщень, обладнання.

Вимога 2. Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм:

-  керівник дошкільного   закладу сприяє створенню психологічно комфортного середовища, яке забезпечує конструктивну взаємодію здобувачів освіти, їх батьків, вихователя  та інших працівників    закладу дошкільної освіти та взаємну довіру;

-  заклад дошкільної освіти  оприлюднює інформацію про свою діяльність на відкритих загальнодоступних ресурсах: сайті ЗДО «Пролісок» с.Лад.-Хутори.

Вимога 3. Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників:

- керівник закладу дошкільної освіти формує штат закладу, залучаючи кваліфікованих педагогічних та інших працівників відповідно до штатного розпису та освітньої програми;

- керівник  ЗДО за допомогою системи матеріального та морального заохочення мотивує працівників до підвищення якості освітньої діяльності, саморозвитку, здійснення інноваційної освітньої діяльності;

-  керівник  закладу  дошкільної освіти сприяє підвищенню кваліфікації педагогічних працівників.

Вимога 4. Організація освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії дошкільного закладу з місцевою громадою:

- у закладі  дошкільної освіти створюються умови для реалізації прав і обов’язків учасників освітнього процесу;

- управлінські рішення приймаються з урахуванням пропозицій учасників освітнього процесу;

- керівник  ЗДО сприяє виявленню громадської активності та ініціативи учасників освітнього процесу, їх участі в житті місцевої громади;

-  режим роботи   закладу дошкільної освіти та орієнтовний розподіл занять враховують вікові особливості здобувачів освіти, відповідають їх освітнім потребам.

Вимога 5. Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності:

-   заклад дошкільної освіти упроваджує політику академічної доброчесності;

- керівник  закладу сприяє формуванню в учасників освітнього процесу негативного ставлення до корупції.

 

3. Система контролю  за  реалізацією  процедур  забезпечення  якості  освіти включає:

1. Самооцінку ефективності діяльності із  забезпечення якості  освіти.

2. Моніторинг  якості  дошкільної освіти.

3. Моніторинг  у    закладі  дошкільної освіти  здійснюють:

-  керівник  закладу;

-  органи,  що  здійснюють  управління  у  сфері  освіти.

4. Методи збору інформації, інструменти та джерела отримання інформації:

-  опитування (анкетування, інтерв’ювання);

-  тестування;

-  спостереження за освітнім процесом та освітньою діяльністю у дошкільному        закладі;

-  вивчення та аналіз документації;

-  моніторинг;

-  аналіз даних та показників, які впливають на освітню діяльність.

5.Критерії моніторингу:

-  об’єктивність;

-  систематичність;

-  відповідність завдань змісту досліджуваного матеріалу;

-  надійність (повторний контроль іншими суб’єктами);

-  гуманізм (в умовах довіри, поваги до особистості).

6. Учасники дослідження повинні:

- дотримуватися вимог проведення моніторингу, про які вони будуть проінформовані;

- виконувати інструкції осіб, які проводять моніторинг, щодо процедури моніторингу;

- виконувати завдання, оформляти виконану роботу згідно із правилами, визначеними в інструкції до неї;

- дотримуватися правил етичної поведінки та принципів академічної доброчесності;

-  виконувати роботу (завдання) на робочому місці, визначеному суб’єктом моніторингу.

7. Очікувані результати:

-  отримання результатів стану освітнього процесу в закладі дошкільної освіти;  

-   покращення функцій управління освітнім процесом, накопичення даних для  прийняття управлінських та тактичних рішень.

8. Підсумки моніторингу:

- підсумки моніторингу узагальнюються у таблицях, схемах, діаграмах, графіках висвітлюються в аналітично-інформаційних матеріалах;

- за результатами моніторингу розробляються рекомендації, приймаються управлінські рішення щодо планування та корекції роботи;

-  дані моніторингу можуть використовуватись для обговорення на  виробничих нарадах,  педагогічних годинах.